מבוא לסוציולוגיה - שיעור 6
סוציאליזציה
תהליך
המתחיל מינקות בו ילד סופג את החברה שלו על כל רבדיה וכך הוא לומד להיות חבר
בחברה. אדם הופך מיצור אנושי ביולוגי ליצור חברתי. תהליך האינטראקציה החברתית
באמצעותה האדם רוכש ולומד את הדרך בה חיים בחברה. תהליך זה עוזר לנו להיטמע בתוך
התרבות שלנו.
תפקידים
של תהליך החיברות
·
לחברה
·
ליחיד ילדים
שגדלו בבידוד מוחלט לא הצליחו לפתח יכולות חברתיות המותאמות לתרבות שלהם. זוהי
הוכחה לכך שזהו תהליך נלמד ולא תהליך ביולוגי נלמד. דוגמה: נערה בת 18 שהייתה
בבידוד ציירה ציור שנראה כזה של ילדה בת 4. לנערה לא היתה תפיסה של סובייקטים
אנושיים, אין הבחנה בין האנושי לסביבה והגבול בין האלמנטים מטושטש. טענת
הסוציולוגים היא שאנחנו הופכים מחיה אנושית לאדם אנושי, קניית עצמיות - יש לנו
קיום משל עצמנו והמשכיות.
בכל מקום
בו ישנה אינטראקציה חברתית יש סוציאליזציה והוא תהליך שמלווה אותנו לכל אורך
החיים. ישנם הקשרים בהם סוציאליזציה קורית באופן יותר אינטנסיבי - כפי שהדבר מתבטא בטיפול קוגניטיבי
סוכני
חיברות - בחברה מודרנית המשפחה ומערכת החינוך הינם סוכני חיברות
מרכזיים. בחברות פוסט-מודרניות אמצעי התקשורת הם סוכן הסוציאליזציה החשוב ביותר.
עשויים להיות קונפליקטים בין סוכני חיברות שונים. יכול להיות קונפליקטים ברמת
התוכן, ברמת הגישה וכן הלאה...
בשלב
הראשון של תהליך החיברות אנו מפנימים ערכים בסיסיים וכבר אז העצמי מתחיל
להתגבש. מתרחש בעיקר במסגרת המשפחה.
בשלב השני הילד
מפנים עקרונות פעולה ספציפיים, תפקידים חברתיים, התהנגות בהקשרים שונים. יש חלוקה
לפי שלבי החיים אבל גם לפי נושאים של סוכני החיברות השונים. למשל: במשפחה אנו
לומדים אודות יחסים רגשיים, ביית הספר לומדים יחסים אינסטרומנטליים. קבוצת השווים
הינה סוכן סימטרי ובתור שכזו לומדים בה שיתוף פעולה, ניהול מו"מ.
פרויד תיאר כיצד תינוק הופך להיות יצור חברתי מתוך הסתכלות אינטרא-פסיכית.
קולי דיבר על "האני במראה" בהסתכלות על העצמי. הוא מתייחס לאופן
בו אנו רואים את עצמו. הסתכלות זו מתפתחת בילדות המוקדמת אבל הערכה זו מתבצעת מחדש
בכל אינטראציה חדשה. כל אדם משתקף בעיני רעהו. מה האדם חושב שחושבים עליו. כך האדם
מגבש את תפיסת העצמי שלו. קולי מתייחסים לאחרים משמעותיים. אנחנו מרגישים דברים כי
אנחנו חושבים שזה מה שאחרים חושבים עלינו.
מיד פיתח את התיאוריה של קולי והגה את תיאוריית נטילת התפקיד. גם
הוא טוען שהעצמי אינו מולד ומתפתח תוך אינטראקציה חברתית. ישנם לעצמי שני חלקים:
האני והממני. ממני הוא החלק שאדם רוכש מבחוץ מהאינטראקציה החברתית. האני הינו חלק
משוחרר מהשפעות חברתיות ודוחף את האדם לפעולה. אינו משכלל את ההשלכות החברתיות.
מיד טען שיש 3 שלבים בהם מתפתח היצור האנושי:
1.
חיקוי -
ללא מחשבה או משמעות.
2.
משחק
תפקידים - play. בשלב זה הילד לוקח תפקיד שקלט בשלב מוקדם יותר ומחקה
התנהגויות של אנשים בסביבה (רופא-חולה).
3.
משחק
מורכב - בגיל 5-7 בערך ילדים כבר משחקים במשחקי חברה מאורגנים - Game. משחק "אמיתי" (תופסת, כדורגל...).
הבנה של הסתכלות האחרים עליי, כללים חברתיים (תורות).
בערך בגיל 7 אנו מתחילים לפתח את תפיסת האחר המוכלל - הבנה של
מחשבות האחרים בכללותם. נקודת מבט משותפת לכל האחרים. בניית דימוי עצמי על סמך זה.
ניתן בשלב זה להתייחס לאחר המוכלל לעומת האחרים המשמעותיים בשלבים המוקדמים יותר
והמתבטאת בציפייה כללית=קבוצה, חברה.
חיברות מחדש - רה-סוציאליזציה
מחיקה של תהליך החיברות המוכר ובונים תהליך של חיברות מחודשת ויכול
להיעשות כמעט אך ורק בכפייה והפעלת כוח. תהליך זה יכול להיעשות רק ב"מוסדות
טוטאליים" - לפי הגדרתו של גופמן. זהו מוסד המתנהל לפי כללים אחרים - בתי
סוהר, מחנות עבודה, פנימיות, צבא... מנגנונים לחינוך מחדש על ידי השתייכותו לחלק
מקבוצה ומחיקת הזהות האישית. מתבטא בכך שאנשים מקבלים מספרים, כולם לובשים אותו
דבר, כולם אוכלים אותו דבר - הכל מוכתב. תהחיך של מישטור של זמן השוהים במוסד. אין
התייחסות לשהות אישית אינדיבידואלית. האנשים לומדים להתנהג לפי הכללים של המוסד
הטוטאלי והרבה פעמים עוברים שטיפת מוח תוך ניסיון לשנות השקפות של אדם בניגוד
רצונו.
בית הספר כדוגמה לסוציאליזציה
נקודת מבט פונקציונליסטית - בית הספר
מכתיב לנו נורמות ומבטיח המשכיות של המערכת הערכית, למשל הציונות. כמו כן, הוא
מכשיר אנשים לשוק העבודה על ידי רכישת השכלה.
נקודת מבט קונפלקטואלית - בית הספר מנציח את אי השיוויון. למשל, יש
כל מיני סוגים של בתי ספר שלרב נמצאים שקורלציה מבחינת רמתם לרמת האוכלוסיה הלומדת
בו. בבית הספר שליטה במשאבי הידע. בית הספר מלמד צייתנות וקבלת מרות ללא חשיבה
ביקורתית השמה לב להבדלי המעמד. המדידה האובייקטיבית לכאורה מראה שוויון אשר יש בו
חוסר שוויון סמוי כי המדידה משקפת חוסר שוויון הזדמנויות. בית הספר עובד בשירות
העשירים וילדיהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה