מבוא לסוציולוגיה - שיעור 4
תרבות
בגורם
המבדיל בין העמים השונים הוא התרבות שלהם. לכל עם וקבוצה ישנן מוסכמות חברתיות
השונות זו מזו. למשל, הסינים בלוויות לובשים צבע לבן לעומת תרבות המערב שלובשים
שחור, מספרים בעלי מזל רע בתרבויות שונות. התרבות במובן מסויים מהווה את האישיות
של החברה.
הגדרה
כללית - תרבות הינה אורח חיים של קבוצה חברתית מסויימת.
רוברטסון - תרבות
היא כל המוצרים המשותפים לחברה האנושית. shared products? לדבריו מוצרים ניתן לחלק למוצרים
חומריים-מוחשיים (מפעלים, ספרים...) ולמוצרים לא חומריים (שפה,
מיתוסים...). תרבות הינה כל הערכים, האמונות, דרכי ההתנהגות והחפצים החומריים
שמהווים את אורח חייו של עם. התרבות כוללת את מחשבותינו, ההתנהגויות שלנו והדברים
הקונקרטיים שבבעלותינו. תרבות חומרית ותרבות בלתי חומרית, מופשטת.
הטענה
הסוציולוגית היא שאין מאפיין תרבותי שהוא מולד והוא אינו טבוע במין האנושי.
התרבות היא אינה מולדת אלא נלמדת והיא תוצר אנושי.
גירץ - תרבות
היא מערכת סמלית. התרבות הינה מכלול של סמלים ותפקיד התרבות לתת משמעות
למציאות בעזרת הסמלים. כל תרבות מנסה לענות על שאלות מפתח - מהו אדם? מהי חברה?
התשובות לשאלות הללו מעידות על הדרך בה כל תרבות מפרשת את המציאות. תרבות היא
סכ"ה הדברים שאדם אמור לדעת על מנת לחיות בחברה מסויימת.
מרכיבי
התרבות
·
סמל - דבר
המצביע על דבר אחר. בני אדם נותנים משמעות לעולם - הסמלה - תרגום העולם
לסמלים. ההחלטה בנוגע לסמל נובעת מקשר שרירותי כלשהו. לכל סמל משמעויות מרובות,
לעתים באותה התרבות באותו הזמן (מגן דוד), או בזמנים שונים (ג'ינס) או בכלל
בתרבויות שונות. בנוסף אנשים שונים באותה חברה מפרשים באופן שונה את הסמלים (מגן
דוד עבור אדם דתי). כל תרבות מחייבת אותנו לראות היבטים מסויימים של המציאות, התרבות
הינה סלקטיבית.
·
השפה הינה
מערכת של סמלים מאחר והיא כולה הסכמות חברתיות. השפה היא התרבות של התרבות ומהווה
מפתח עבורה. בכל שפה קיימות מילים שאין להן מקבילות בשפה אחרת. כלכל שפה אוצר
מילים שונה ודקדוק שונה. בשפה חלים שינויים מאחר ותפיסת המציאות משתנה. כמו כן,
הרבה פעמים מנסים לשנות את המציאות ואת תפיסתה באמצעות שינויים בשפה (מפגר - בעל
לקות שכלית).
·
ערכים - ערך
הינו אמת מידה לדרכי מחשבה והתנהגות. ערכין יכולים להתפרש באופן שונה ע"י
אנשים שונים. לעתים ישנם ערכים מתנגשים (תרומה לקהילה-אינדיבידואליזם).
·
נורמות - כללי
עשה ואל תעשה. מתייחס לתרגום הערך להתנהגות. ישנן התנהגויות רצויות ולא רצויות
בהקשרים ובתרבויות שונות. נורמה ממוסדת היא החוק. לעבירה על חוק שאינו
ממוסד גם חלות סנקציות ועונשים לא פורמליים (חרם). הנורמות החשובות ביותר בתרבות
הן כללי המוסר המבדילים בין טוב ורע (קיום יחסים בין מבוגרים לילדים).
נורמות אחרות הן פחות כבדות משקל ונראות מנהגים עממיים (אופן לבוש). חלקן
הגדול של נורמות מוסריות מעוגן בחוקים. נורמות מכתיבות רגשות. לעתים אנו מתבלבלים
וחושבים שטבעי להרגיש רגש מסויים במצב מסויים אבל חשוב להבין שגם הרגש הוא נלמד
(מוות - בתרבויות מסויימות חשים שמחה).
אתנוצנטריות
התרכזות בתרבות שלך. רב האנשים מבלים את רב חייהם בתרבות שלהם ולא
נחשפים לתרבויות אחרות ולכן רובנו אתנוצנטריים. כלומר, במצגע עם תרבות אחרת נשפוט
אותה באמות המידה של התרבות שלנו. ככל שהתרבות יותר מבודדת תתחזק האתנוצנטריות.
בארץ התרחשה אתנוצנטריות בין המזרחים לאשכנזים. עח נמת לצאת מהאתנו צנטריות יש
להשתמש ביחסיות תרבותית - שיפוט התרבות על פי אמות המידה שלה. עולה השאלה
לגבי אמת מידה מוסרית מוחלטת מאחר ויש חברות בהן התנהגויות שנחשבות בחברה שלנו
בלתי הומאניות בעליל הן מקובלות.
תת-תרבות
קבוצה בתוך התרבות הכללית שיש לה ערכים ונורמות משלה. תרבויות נגד
- תרבויות שדוחות נורמות חשובות של החברה בה הם חיים (כתות).
רלוונטיות התרבות לעבודה סוציאלית
רון
שור: "חשיבותם של גורמים תרבותיים בהערכת מצבי סיכון של ילדים בקרב משתחות
מברית המועצות לשעבר". לטענתו יש הבדלים תרבותיים בין הורים ממדינות מערביות
לבין הורים העולים מברה"מ לשעבר בנושא גידול ילדים . בתרבויות מערביות
אינדיבידואליסטיות המחשבה היא שהפרט מתםתח בעיקר באמצעות מימוש הבחירות האישיות
וכך הוא מגשים את עצמו. בתרבות ברה"מ לשעבר הדרך להגשמה עצמית היא פיתוח
המודעות לחובות חברתיות ועמידה בהן. מפתחים בילדים התנהגויות שישרתו את טובת בכלל
- צייתנות, משמעת עצמית ומתן עדיפות לצורכי הכלל. אם ילד לא עומד בנורמות החברתיות
הללו הוא נענש ובתרבות הזו העונש הוא הגיוני. לילדים שונים יש רעיונות שונים של
מותר ואסור בהתאם לתרבות. רון שור חקר משפחות שעלו לארץ ב-1989 ומצא שהיו הורים
ששירותי הרווחה ואנשים בסביבה אמרו שהם מתעללים וילדיהם בסיכון. הוא ראה שהדבר נבע
מתוך תפיסות תרבותיות ולא מתוך הזנחה. בתרבות הרוסית ההורים טענו שילדה בת שבע היא
עצמאית ומסוגלת לדאוג לעצמה ולא השאירו אותה לבד מתוך הזנחה. במקרים כאלו צריך
מאוד להיזהר כי ניתן להפעיל חוקים בעניין זה שיתכן ולא מתאים להפעילם -
אתנוצנטריות. רון שור ממליץ על פיתוח גישה של יחסיות תרבותית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה